Gala 2002

ImageLee Towers’ Harbour Lights heeft
alle ingrediënten voor nieuwe traditie

Plotseling blozende jaarcijfers voor de Rotterdamse haven over 2002. Het effect van Lee Towers’ benoeming tot eerste ambassadeur van dat roemruchte economische bolwerk? Zo snel zal zijn aanstelling niet hebben gewerkt, maar met zijn serie concerten in het nieuwe Luxor Theater onder de noemer ’Harbour Lights’ heeft de altijd in beweiging zijnde zanger zijn dierbare lijfstad wel even flink in het zonnetje gezet. Plus opnieuw bevestigd dat als het aankomt op baanbrekend amusement van internationale allure Lee Towers nog lang niet van wijken wil weten.

ImageNa zijn afscheid van Ahoy’ in oktober 2000 heeft LT als showmaster even flink gas teruggenomen. Om uiteindelijk tussen 6 en 15 december van het afgelopen jaar weer ijzersterk voor de dag te komen met een originele klasseproductie opgehangen aan de veertigste verjaardag van de Maasstad als grootste haven van de wereld. Een overheerlijk avondje Rotterdam van toen en nu, met Lee Towers als zingende gastheer voor een hele rits even beroemde stadgenoten, met name Loes Luca, Anita Meyer, Jules Deelder en Gerard Cox. 

Waarbij op de laatste dag nog even extra werd gepiekt, dankzij de aanwezigheid van de Amerikaanse ex president Bill Clinton, voor wie Lee Towers speciaal Neil Diamond’s ’America’ opdroeg.


Nieuwe uitdaging

ImageStonden zijn Gala’s Of The Year in het Rotterdamse sportpaleis vaak vooral in het teken van het grote gebaar, op het nieuwe theaterpodium op de Kop van Zuid manifesteerde Lee Towers zich ook als een entertainer die intiem en subtiel zijn fans kan bespelen. ,,Waar ik zelf enorm van loop te genieten bij dit project is het verkennen van alle technische mogelijkheden die een ultramoderne zaal als dit nieuwe Luxor in zich herbergt,’’ sprak Towers tijdens de aanloop al enthousiast.


Die uitdaging zou aan hem wel besteed zijn, erkende iedereen die ’Harbour Lights’ mocht ondergaan, zijnde zowel pers, publiek als de ruim 400 medewerkers. In het bijzonder voor de pauze werd volop gebruikt maakt van de ’theatrale’ voordelen van Luxor. Onder meer bij het schetsen van het Rotterdam van voor de Tweede Wereldoorlog, aan de hand van historische filmbeelden en foto’s plus natuurlijk de repertoirekeuze. Zoals ’Ik Mis De Stad Van Toen’, het sprankelende duet van Lee Towers met Gerard Cox ’1948’ en de samenzangen van de ’Harbour Lights’ kapitein met kinder en gospelkoor ’Tears From Broken Children’ en ’The Living Years’.

ImageDe tweede showhelft speelde zich af in het heden met de blik gericht op de toekomst. Met als consequentie dat Lee Towers zich eindelijk weer eens kon uitleven als het Nederlandse antwoord op Las Vegas. En met hem zijn twee vrouwelijke speciale gasten Loes Luca (met wie LT dolde met ’Two Can Have A Party’ ) en Anita Meyer (zijn gevoelige eentweetje ’Islands In The Stream’). 

Heading for the future

Het loflied ’Rotterdam Is The City’ stond voor een spetterende finale, maar niet nadat eerst nog even een paar aanstekelijke muzikale kerstgedachten waren voorbijgekomen. De algemene bijval was daarbij zo groot dat Lee Towers direct op een nieuw idee werd gebracht: ’Misschien moeten we een volgende editie van ’Harbour Lights’ wel koppelen aan kerstmis en alles wat daaromheen hangt.’ Waarmee dus maar is gezegd dat LT alweer broedt op een vervolg. ,,Lijkt me logisch als je ziet wat deze serie concerten allemaal heeft teweeggebracht. Los van die memorabele shows zelf is er omheen dat hele prettige Rotterdamgevoel nieuw leven ingeblazen. Met z’n allen ’heading for the future’, positief ertegenaan, in die stemming wil ik graag verder voortborduren. Alleen, hoe die ’Harbour Lights’ gedachte straks precies gaat worden uitgedragen, daarover wil ik eerst nog eens goed gaan nadenken.’’